Publicerad den

Eget företag del 5

Att hitta sin USP som egenföretagare

USP, kreativitet & praktiska skills

Att hitta sin grej som man är bra på, förpacka den på ett smart sätt och sälja till rätt personer (som behöver och önskar din grej) – Det skulle jag säga är kärnan i egenföretagande.

Du behöver inte vara bäst på något, du behöver inte vara billigast, du behöver inte vara störst… Du behöver vara tillräckligt bra och hitta det som skiljer dig från andra. Du behöver alltså vara annorlunda på något sätt. Då har du en produkt att sälja. Med produkt menar jag både fysisk pryl eller en tjänst.

Vad är att vara annorlunda? Det kan vara många saker, det kan vara att ha bäst service, snabb service, grymt bra kvalitet, billig, dyr, komplett produkt med flera delar, många färger/alternativ, en speciell färg/version osv. Kort sagt hitta något som särskiljer dig från andra som erbjuder liknande produkter.

Ofta är det något som du älskar och brinner för själv, då blir du väldigt övertygande i din marknadsföring och leverans. Andra märker om du är passionerad för produkten.

Kanske är det något du har jobbat med som anställd i flera år och därför kan ämnet på djupet. Då kan du även se hur ämnet kan bli ännu bättre för att passa vissa andra konsumenter? Kanske har du erfarit speciella saker (haft utmaningar) i ditt liv som fått dig att lära dig om ett ämne, t ex om du varit utbränd och hittat väg ut, varit stressad småbarnsförälder eller ensamstående förälder som längtade efter något som kunde lösa ett specifikt problem i ditt liv…?

Det här hör ihop med förra inlägget om idealkund, nu är fokuset mer på ”idealprodukt”. Det du ska sälja. Själv känner jag mig sällan ”säljig”, jag har många gånger sagt att jag är en rätt dålig säljare.. Så jag försöker vända på den frasen och mer tänka att jag ”hjälper någon med min grej” snarare att jag vill ”sälja min grej”. Jag säljer genom att vara ”jag”, äkta-öppet-ärlig-transparent på sociala medier, hemsida, webshop, dokument, foton, när jag föreläser, när jag möter potentiella kunder, när jag tränar personer, när jag håller klasser, när jag träffar löpgrupper osv. Ja i alla sammanhang – JAG är ju mitt varumärke.

Att vara äkta tror jag stenhårt på. Det betyder inte att vara perfekt eller berätta om sina mörkaste hemligheter. Utan bara att allt du säger och utstrålar ska vara sant och genuint. Sen behöver du bara börja din resa och sedan fortsätta nästa dag och nästa dag… I början har du mer entusiasm, energi och nyfikenhet som bär dig framåt. Senare har du djupare erfarenhet och har byggt upp en kunskap som bär dig. Det går inte att vara ”allt” från start även om man önskar det. Och jo, man gör misstag. Många gånger. Men det är kanske misstagen du lär dig mest av? Mer om det i ett annat inlägg längre fram. Alla resor börjar med ett första steg – är du redo.

Vad är annorlunda med dig/din produkt?