Vem är min/din idealkund?
Så ok, du har börjat forma en affärsidé. Du längtar efter att bestämma mer själv, styra din tid och kanske känna mer frihet i din vardag.. Du ska sälja någonting till någon. Du kanske har en bild av VAD du vill sälja. Då behöver du lista ut VEM du vill sälja till. Enkelt och inte helt så enkelt.
Ditt VAD är troligen en lösning på någons problem oavsett om det är en sak eller en tjänst av något slag. Det du säljer gör nytta för någon annan. Du kommer inte kunna sälja ditt VAD till alla. Så sätt dig ner och skriv ner mer specifikt VEM du tror du kan hjälpa (läs sälja till). Var bor denna person, hur gammal är hen, vad har hen för intresse/livsstil osv. Att hitta din autentiska nisch är det som separerar dig från alla andra som säljer liknande saker/tjänster.
Ibland behöver du göra tvärtom. Ibland vet du Vem du ska rikta dig till, men du vet inte säkert VAD du ska sälja. Då behöver du fråga hen vad hen har för problem som behöver lösas. Där har du svaret på ditt VAD (om det passar dig att sälja just det VAD’et).
Jag har en rätt tydlig bild på min idealkund. Jag har nischat mig. Jag gillas inte av alla. Och numera är det OK för mig. För 10-12 år sedan, ville jag gärna att ALLA skulle gilla mig haha… Jag vände ut och in på mig, för att vara det/den som alla ville köpa av. Jag tackade ja till många olika uppdrag. Jag vågade inte tacka nej. För tänk om jag inte fick förfrågan från tillräckligt många då? Om jag anpassade mig och gjorde om min produkt lite, så kunde jag ju även passa den och den… Eller? Det blev en bra lärotid för mig. När jag senare tittat tillbaka, är jag inte fullt nöjd med det jag sålde då. Det var inte mitt VAD. Så jag började undersöka vad som kändes rätt för mig. VEM ville jag attrahera och vilka andra passade in hos nån annan säljare/tränare? Idag tackar jag nej till uppdrag. Och då vips (!) trillar rätt uppdrag in. Det låter kanske konstigt, men universum funkar så. Iaf för mig. Sen behöver du inte begränsa dig till en enda sak/tjänst, så länge dina saker/tjänster passar in i din helhet och känns rätt för dig. Jag tex har flera olika specialområden som jag fokuserat på:
- Löpning och löpstyrka – Min bakgrund från friidrotten och min kärlek till löpning passar in här. Min erfarenhet av att utbilda löpcoacher under många år har skärpt mina pedagogiska skills. Det är inte alltid ”vad” utan ”hur” du kommunicerar som ger effekt hos klienten.
- Korrektiv träning – Min erfarenhet och kunskap om nerver, rörelsemönster och fysiologi hjälper många som kommer från skada, smärta eller frånvaro av träning. Alla mina år jobbandes tillsammans med min ex-man har gett mig specialkunskap i ämnet. Även om jag ALLTID tränar varje person holistiskt, så har jag ”samlat på mig” tusentals (!) olika kroppar genom åren. Det är det som ger erfarenhet och ödmjukhet att utforska hur som fungerar för just dig. Idag vet jag att det inte finns ett svar eller facit. Jag måste testa mig fram tillsammans med dig. Men jag vet var jag ska börja och har många olika vägar mot målet.
- Min erfarenhet och djupa kunskap om hormoner och klimakteriet har öppnat upp ännu en dörr att utbilda kvinnor 40+ om sin hälsa och sin kropp. Och att få kvinnor träna styrketräning och hitta sin mentala skärpa. Att jag själv är i klimakteriet har öppnat upp ämnet och min nyfikenhet. Det jag själv saknade, vill jag ge andra! Kunskap att praktiskt ha verktyg och nycklar i din vardag att må bättre, sova bättre, hantera stress, ta hjälp av kosten och träningen för att minska symptom samt att du får kunskap och förståelse om våra hormoner och vad som händer i kropp och knopp.
Dessa tre områden finns under mitt kunskapsparaply som tränare/utbildare. Här trivs jag bäst och känner mening. Vad får dig att le och känna dig ivrig att utveckla? VEM vill du hjälpa? VAD vill du sälja och VEM är din idealkund?
Att ha blivit lite äldre som människa och ha mer livserfarenhet är ett stort bonus såklart! Jag visste inte detta om mig eller om alla mina drömmar, när jag startade min resa som företagare. Men saker har fallit på plats och klarnat längs vägen.